6QGlGGfd

دندان و باورهای غلط رایج در مورد آن

دی, 1401 دسته‌بندی نشده

باورهای غلط میتواند موجب تصمیم اشتباه شود

اولین باور غلط در مورد دندان : جرم گیری به مینای دندان آسیب می رساند!

بیشـــتر مـــردم تصـــور می كننـــد جرم گیـــری دنـــدان موجب نـــازك شـــدن مینای دنـــدان و پوســـیدگی آن میشـــود امـــا در واقع، هنگامـــی كه جرم روی دندانها تشـــكیل میشـــود، الیـــه ای روی دندانهـــا قـــرار گرفتـــه و آن را از تحریـــكات ســـرما و گرما حفظ مـــی كند.

به هنـــگام جرم گیری این الیه برداشـــته میشـــود و حساســـیت به ســـرما و گرمـــا در دندانها رخ میدهـــد و ایـــن باور غلـــط را به وجود مـــی آورد كه دندانهـــا در اثر جرم گیری تراشـــیده شـــده و خالی شـــده اند.

باید توجه داشـــت كه اساســـا دســـتگاه جرم گیری قادر به تراش دنـــدان نیســـت و ایـــن حساســـیت تنها به علت برداشـــته شـــدن الیـــه جرم اســـت. تنها وســـایلی کـــه قادر به تراش دندانها هســـتند، فرزهایی هســـتند که ســـر الماســـی دارند و روی مته دندانپزشـــکی ســـوار می شوند.

برای سفید شدن دندان های خود از کلینیک آلا و بلیچینگ در آلا بهره ببرید و با دندان های سفیدتان زیباتر شوید.

دومیـن باور غلط در مورد دندان: در هـر بـارداری، مـادر یـک دنـدان اش را از دسـت میدهـد!

حتما این را شـــنیده اید که “زنان به ازای هر بـــارداری، یـــک دنـــدان خود را از دســـت می دهنـــد” اما ایـــن یک عقیـــده کامال اشـــتباه اســـت.

بـــارداری بـــه خـــودی خـــود هیـــچ اثـــری روی دندانهـــا نـــدارد. این بـــاور غلط از آنجـــا شـــکل گرفتـــه که در گذشـــته تصور می شـــد جنین کلســـیم مورد نیاز خـــود را از دندانهـــای مادر می گیـــرد اما امـــروزه ثابت شـــده که جنین کلســـیم و ســـایر مـــواد مورد نیـــاز خود را از مـــواد غذایی ای کـــه مادر می خـــورد دریافت میکند.

واقعیت این اســـت کـــه علت از دســـت رفتـــن دندان در بیشـــتر زنـــان بـــاردار، رژیـــم غذایی پر شـــکر همراه با بـــی توجهـــی بـــه بهداشـــت دهـــان و دندان مـــادر و مراجعـــه نکـــردن او به دندانپزشـــک اســـت و همچنین رفلاکس در بـــارداری که آن هم نکاتـــی دارد .

مطالب مفید آلا را در کانال ایتا و یا روبیکا دنبال کنید.

برای ایمپلنت دندان های از دست رفته خود کلیک کنید و اصلا نگران نباشید.

سـومین باور غلط در مورد دندان: قاشـق را قبـل از گذاشـتن در دهـان کـودک، اول در دهـان خودتـان بگذاریـد

یکی از عادت های غلط برخی مادران این اســـت ا تمیـز شـود! این که قاشـــق و یا پســـتانک کودک را قبـــل از اینکه در دهان کـــودک بگذارند، به منظور تمیـــز کردن، اول آن را داخـــل دهـــان خـــود مـــی گذارند.

هـــم زمان با رویـــش دندانها، میکروب های پوســـیدگی زا وارد دهـــان مـــی شـــوند و آغاز بـــه فعالیـــت میکنند که ایـــن عـــادت غلـــط برخی مـــادران باعث میشـــود این میکـــروب های پوســـیدگی زا زودتـــر وارد دهان کـــودک شـــوند و بـــه همین دلیـــل پوســـیدگی های دنـــدان را در کـــودک افزایـــش دهند.

دهـــان مادر به هیـــچ وجـــه از دهـــان کودک تمیـــز تر نیســـت و این کار باعـــث میشـــود بســـیاری از میکـــروب هـــای بیمـــاری زا وارد دهان کودک شـــوند کـــه مهم ترین ایـــن میکـــروب هـــا میکـــروب هـــای پوســـیدگی زا هستند .

کلینیک آلا محیطی مناسب برای دندان پزشکی کودکان

 

چهارمین باور غلط در مورد دندان: عمر دندانهای شیری تا 7سالگی است!

در میـان مـردم ایـن باورهای غلط وجـود دارد کـه عمـر دندانهـای شـیری تـا 7سـالگی اسـت.

ایـن تصـور باعـث شـده در حفـظ و بهداشـت دندانهـای شـیری سـهل انـگاری شـود. حـدود 70درصـد از ناهنجـاری هـای دندانـی در سـنین بـاال ناشـی از کـم توجهـی بـه دندانهـای شـیری و زود از دسـت دادن ایـن دندانهـا اسـت. زود از دسـت دادن دندانهـای شـیری کـه بایـد تـا سـن 10 تـا 12 سـالگی حفـظ شـوند باعـث میشـود فضـای خالـی آنهـا توسـط دندانهـای مجـاور پـر شـود کـه ایـن مشـکل باعـث میشـود جایـی بـرای رویـش دندانهـای دایمـی وجـود نداشـته باشـد و ناهنجـاری هـای دندانـی و فکـی ایجـاد شـود.

افتـادن دندانهـای شـیری از شـش و هفـت سـالگی آغـاز میشـود و تـا10ـ 12سـالگی ادامـه می یابـد؛ بنابراین والدین باید درسـت مانند دندانهـای دایمـی از دندانهـای شـیری هـم مراقبـت کننـد و بـرای ترمیـم و عصـب کشـی ایـن دندانهـا بـه دندانپزشـک مراجعـه کننـد.